پروتئین

طاها طب:‌مطلبی که در ادامه می خوانید سوال یک فرد آمریکایی و پاسخ کارشناس تغذیه به آن است. پاسخ ارائه شده بیانگر دغدغه شهروندان آمریکایی در زمینه مصرف پروتئین است.

سؤال: به نظر می‌رسد که بسیاری از افرادی که ورزشکار حرفه‌ای نیستند اکنون تمرکز بسیار زیادی بر مصرف پروتئین دارند. بزرگ‌سال عادی چقدر در روز باید پروتئین بخورد؟

جواب: میزان مصرف توصیه شده برای بزرگ‌سال سالم، ۴۶ گرم پروتئین در روز برای زنان و ۵۶ گرم برای مردان است. بااینکه سوتغذیه مشکلی برای میلیون‌ها انسان در سرتاسر جهان است، بزرگ‌سال معمولی در کشورهای توسعه‌یافته پروتئین بسیار بیشتری از میزان واقعی موردنیاز مصرف می‌کند.

بیشتر آمریکایی‌ها حدود ۱۰۰ گرم در روز، یا تقریباً دو برابر میزان توصیه‌شده، پروتئین می‌خورند. حتی در یک برنامه غذایی گیاه‌خواری، افراد می‌توانند به‌سادگی ۶۰ تا ۸۰ گرم پروتئین در طول روز از مواد غذایی مانند حبوبات، آجیل‌ها، بروکلی و غلات کامل به دست آورند.

گروه هارتمن، یک شرکت تحقیقاتی در مورد مصرف‌کنندگان که در حال مطالعه فرهنگ غذایی آمریکا در طول ۲۵ سال گذشته بوده است و هنوز هم ادامه می‌دهد، دریافته است که تقریباً ۶۰ درصد آمریکایی‌ها اکنون فعالانه سعی می‌کنند مصرف پروتئین شان را افزایش دهند. بسیاری، از مصرف قند و کربوهیدرات‌های ساده اجتناب می‌کنند و به مصرف غذاهای سرشار از پروتئین، اسنک‌ها و مکمل‌ها روی می‌آورند. این شرکت، پروتئین را « (ماده) کم چرب جدید» یا «(ماده) کم کربوهیدرات جدید» یا حتی «درزمینهٔ برنامه غذایی یا انرژی، همه‌چیز جدید» می‌نامد.

ملیسا آبوت، نایب‌رئیس شرکت می‌گوید:‌«مادرانی که بچه‌هایشان را به فعالیت‌های ورزشی می‌برند فکر می‌کنند بدون پروتئین جایی نمی‌توانند بروند. درواقع، موضوع این است که مدت‌های طولانی کربوهیدرات‌های با فرآوری بالای زیادی خورده‌ایم. حال، مثل این است که خوردن آجیل را امتحان می‌کنید یا دوباره تخم‌مرغ یا حتی چربی می‌خورید تا احساس سیری کنید و به شما کمک کند روزتان را بگذرانید.»

خانم آبوت در تحقیقاتش گفت که همیشه به نظر می‌رسد مادران در داخل ساک‌ها یا کیفشان گوشت گوساله آماده یا بارهای پروتئینی در داخل کیف‌های لب تاپ شان دارند. او خاطر نشان می‌کند که بسیاری از مصرف‌کنندگان می‌گویند که بدون همراه داشتن پروتئین کافی «از پا» درخواهند آمد، درست مانند ترس از پا در آمدن در میان ورزشکاران حرفه‌ای.

اما بیشتر ما بیش‌ازاندازه نیازمان پروتئین مصرف می‌کنیم؛ و ظاهراً عده کمی می‌دانند که مصرف بیش‌ازاندازه پروتئین می‌تواند ریسک‌های بلند مدت داشته باشد، شامل بالا رفتن بالقوه خطر دچار شدن به آسیب‌دیدگی کلیه.


نویسنده: سوفی اگان

مترجم: فریدون شیرمحمدلی

منبع:‌ سایت نیویورک تایمز؛ ۲۸ جولای ۲۰۱۷

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما