سهم ۲۴ درصدی دامپروری در عرصه صادرات

معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، در ارتباط با صادرات محصولات این بخش برای سال‌های آینده نگاهی خوشبینانه داشته و پیش‌بینی می‌کند که رقم آن تا سال ۱۳۹۹ افزایش قابل توجهی داشته باشد.
جایگاه بخش کشاورزی در بازرگانی خارجی کشور خصوصاً صادرات محصولات کشاورزی همیشه کانون توجه و دارای اهمیت بوده است. صادرات محصولات کشاورزی به ویژه در زیر بخش دامپروری ضمن اینکه یکی از منابع مهم تأمین ارز در کشور به شمار می‌رود، در بلندمدت می‌تواند موجب افزایش رقابت پذیری کالاهای صادراتی و در نتیجه اشتغال‌زایی در کشور و ثبات تولید شود.
در گذشته نه چندان دور تنظیم بازار محصولات دامی با استفاده از واردات این محصولات (از جمله مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و…) انجام میشد، اما در حال حاضر تنظیم بازار این محصولات با استفاده از مکانیسم صادرات انجام میپذیرد و با توجه به خودکفایی در این محصولات عملاً تنها راه رسیدن به توسعه پایدار در زیربخش دامپروری توسعه صادرات است.
باتوجه به تحریم‌های اقتصادی و اختلال در ورود مهم‌ترین نهاده‌های تولید و بعضاً شیوع بعضی از بیماری‌ها که در برخی از سال‌ها، تولید را دچار نوسانات فراوانی کرده و همچنین ورود دیگر رقبای تجاری به بازارهای منطقه مانند ترکیه با این حال روند صعودی صادرات در زیر بخش دامپروری از رشد مطلوبی برخوردار بوده است‌.
به‌طوری که سهم صادرات زیربخش دامپروری نسبت به بخش کشاورزی از ۱۹ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۲۴ درصد در سال ۱۳۹۵ و تراز تجاری زیر بخش دامپروری از ۱۴ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به ۷/۵۷۸ میلیون دلار  در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما